>

Slutartid

Fotograf: Sossu [Me] | Kamera: Canon EOS 550D | Slutartid: 1/1250

Hej, Nu tänkte jag ger er ett tips eller låta er få veta mer om slutartid i allmänhet. Slutartid är den tid slutaren hålls öppen för att låta ljuset träffa bildsensorn. Alltså som mina exempel bilder jag har fotat på eld ser vi att med en kort slutartid på 1/1250 är inte slutaren öppen så länge och vi får att elden ser markerad och hackig ut. Jämt i mot bilden under där slutartiden är lång, 1/6 vill säga att slutaren är öppen länge och tar upp mycket ljus som resulterar till att elden ser mjuk och slät ut. Egentligen vad som gäller inom allt i fotovärlden är att pröva sig fram för om man inte vågar det, hur ska man då lyckas att fånga det perfekta ögonblicket på bild? Så vad som gäller slutartid är att pröva dig fram och när det är långa slutartider, ta hjälp av ett stativ eller liknande för att inte bilden ska bli suddig för det blir den lätt om man håller kameran i handen när man fotar med lång slutartid. Ut och börja fota nu! /s'


Fotograf: Sossu [Me] | Kamera: Canon EOS 550D
<br />
<a href="http://sossus.blogg.se/category/ridning.html">Ridning</a>

Kommentera inlägget här!
Postat av: Maja

Allt bra med dig? :)

2010-10-11 @ 22:05:42
URL: http://majaanderssons.blogg.se/
Postat av: simone

vilka mysiga foton :)

2010-10-12 @ 12:25:56
URL: http://fattybom.se

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Din e-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress till din blogg:

Kommentera:

Trackback




Sofie Borell heter jag som driver bloggen och kommer från Sollentuna, Stockholm. Är född 1994 alltså 17år och går första året på Teknikprogrammet. Min största passion är foto och mitt liv är ägnat åt de två islandshästarna, Litla Lif från Sjövik och Gambri från Sjövik. I bloggen får ni följa min vardag bland bilder och islandshästar.

Copyright © by Sofie Borell 2009-2011
[email protected]


bloglovin
         

Om

Min profilbild