>

Silverdollar Pancakes

Så himla goda pankakor måste jag säga!

Silverdollar Pancakes

Ingredienser 4-6pers:

2,5dl vetemjöl
1,5 tsk bakpulver
2 msk socker
1/2 tsk salt
2 ägg, gula och vita separerade
1 3/4dl mjölk
smör till stekning

Tillagning:
Sikta ner mjöl, bakpulver, socker, vaniljpulver och salt i en skål.
Lägg äggula och mjölk i en annan skål och vispa försiktigt ner de torra ingredienserna. Häll äggvitan i en ren skål och vispa till ett hårt skum. Vänd därefter ner den i smeten med en metallsked.

Hetta upp smör i en stekpanna/pannkakslagg till medelvärme.

                                                   Lägg 1 pannkaka, 1 msk smet/pannkaka.
Stek 6 pannkakor åt gången i 2 min på svag värme tills små bubblor börjar synas på ytan och undersidan är gyllenbrun. Vänd pannkakorna och stek i ytterligare 1 min. Lägg pannkakorna på ett fat och håll dem varma i ugn på svag värme medan du steker resten av pannkakorna.
Servera pannkakorna med valfria tillbehör.


Kommentera inlägget här!

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Din e-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress till din blogg:

Kommentera:

Trackback




Sofie Borell heter jag som driver bloggen och kommer från Sollentuna, Stockholm. Är född 1994 alltså 17år och går första året på Teknikprogrammet. Min största passion är foto och mitt liv är ägnat åt de två islandshästarna, Litla Lif från Sjövik och Gambri från Sjövik. I bloggen får ni följa min vardag bland bilder och islandshästar.

Copyright © by Sofie Borell 2009-2011
[email protected]


bloglovin
         

Om

Min profilbild