>

Chokladbiskvier

Chokladbiskvsrecept:



Bottnar

  • 300 g mandelmassa
  • 1 äggvita

    Fyllning:
  • 100 g rumsvarmt smör
  • 1 dl florsocker
  • 2 tsk vaniljsocker
  • 3 tsk kakao

    Glasyr:
  • 125 g mörk blockchoklad
  • 1 msk smör

    Tillagning:

  1. Bottnar: Sätt ugnen på 175 grader.
  2. Riv mandelmassan. Blanda den med äggvitan till en smidig smet.
  3. Klicka ut den på en plåt med bakplåtspapper. Platta ut dem lite med mjölad hand så att de blir ca 5 cm i diameter.
  4. Grädda i mitten av ugnen ca 10 min.
  5. Lossa kakorna försiktigt och låt dem kallna på galler.
  6. Fyllning: Rör ihop smör, florsocker, vaniljsocker och kakao till en jämn kräm.
  7. Bred den lite toppigt på undersidan av kakorna.
  8. Låt dem stå i kylskåp minst 1 timme.
  9. Glasyr: Smält blockchokladen i microvågsugn eller i ett vattenbad.
  10. Blanda smör och smält blockchoklad.
  11. Doppa kakorna hastigt i chokladen så att fyllningen blir helt täckt. Vrid kakan lite så att överflödig choklad kan rinna av.
  12. Ställ kakorna kallt.

Kommentera inlägget här!

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Din e-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress till din blogg:

Kommentera:

Trackback




Sofie Borell heter jag som driver bloggen och kommer från Sollentuna, Stockholm. Är född 1994 alltså 17år och går första året på Teknikprogrammet. Min största passion är foto och mitt liv är ägnat åt de två islandshästarna, Litla Lif från Sjövik och Gambri från Sjövik. I bloggen får ni följa min vardag bland bilder och islandshästar.

Copyright © by Sofie Borell 2009-2011
[email protected]


bloglovin
         

Om

Min profilbild